olajok PDF Nyomtatás E-mail
Írta: szike   
2011. október 10. hétfő, 12:58

Milyen olajat válasszunk?

Mindenképp ún. „low SAPS” vagy „mid SAPS” olajra lesz szükségünk, előírástól függően. Ezen belül többféle variációs lehetőség létezik, amelyeket a vonatkozó olajszabványok különböztetnek meg egymástól. Ebben a cikkben csak a személygépkocsikra és kis-haszonjárművekre vonatkozó szabványokkal foglalkozunk, a nehéz-haszonjárművekre más szabványok vonatkoznak.

 

 

ACEA C szabványok

A leguniverzálisabb besorolási rendszer az ACEA C szabványsorozat, amelyet számos autógyártó használ előírásként. Ebbe a szabványsorozatba a C1, a C2, a C3 és a C4 szabványok tartoznak. A legalacsonyabb SAPS limit a C1 és a C4 szabványosztályokra jellemző. A C1 tulajdonképpen az üzemanyag-takarékos B5 osztály SAPS-csökkentett változata, míg a C4 a hagyományos, B4 osztályé. A C1-et általában a Mazda és a Mitsubishi írja elő, a C4 pedig gyakorlatilag a Renault házi-szabványa.

A C2 és a C3 magasabb – de a normál olajoknál még így is lényegesen alacsonyabb – SAPS szintet enged meg, és ezek a szabványok elterjedtebbek, mint a C1 és a C4. Itt a C2 az üzemanyag-takarékos változat, a C3 pedig a „normál”. C2-t ír elő a Citroën, a Honda, a Mitsubishi, a Peugeot és a Toyota. C3 az előírás a Chevrolet, a Chrysler, a Honda, a Hunday, a Kia, a Mitsubishi, a Nissan és a Suzuki DPF-es gépjárműveihez. A Mitsubishi és a Honda nem véletlenül szerepel több helyen, ők ugyanis több szabvány közül is válogatnak, modelltől függően.

 

OEM szabványok

Azok az autógyárak, amelyek eddig is saját szabványaiknak megfelelő olajat követeltek meg, most is kiadták saját „low-SAPS” vagy „mid-SAPS” szabványaikat. A teljesség igénye nélkül ezek a következők:

  • VW 507.00 – Volkswagen csoport (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen)
  • MB 229.31 (normál csereperiódusú) és MB 229.51 (hosszú csereperiódusú) – Mercedes
  • BMW LongLife-04 – BMW
  • M2C934-A – Ford
  • RN 0720 – Renault

 

 

Amúgy is fontos, de a dízel részecskeszűrős autóknál még fontosabb, hogy mindig a gyárilag előírt szabványnak megfelelő olajat válasszunk. Itt sokkal nehezebb dolgunk van, mintha egy tízéves használtautóhoz keresnénk olajat. Ott alig lőhetünk bakot, ha találomra választunk, itt viszont a rossz döntés nagyon drága lehet. Anyagilag is megterhelőbb egy ilyen olaj, mint egy átlag motorolaj, de egyrészt ezek az olajok sokszor hosszú csereperiódusúak, másrészt még mindig sokkal olcsóbbak, mint amennyibe egy szűrő kerül.

 

Csak a megfelelő motorba!

Végezetül egy tanács az ACEA-tól: az alacsony vagy közepes SAPS szintű olajok bizonyos régebbi konstrukciójú motorok kenésére alkalmatlanok lehetnek. Kétség esetén ellenőrizze a gyári előírást!

 

 

Módosítás dátuma: 2012. február 25. szombat, 09:18
 


Támogatja a Joomla!. Designed by: Free Joomla Theme, multi domain hosting. Valid XHTML and CSS.